
Omgaan met weerstand en agressie
Een patiënt belt om 10.30 uur naar de praktijk en eist voor dezelfde ochtend nog een afspraak, terwijl de agenda al helemaal vol zit. Een andere patiënt maakt zich kwaad over de kosten en wil de factuur niet betalen! En wat dacht je van de patiënt die boos aan de balie komt met de vraag of het nog lang duurt, omdat ‘hij al een half uur zit te wachten’.
Herken je dit soort situaties? Het begint meestal met een kleine irritatie, maar kan snel escaleren tot boosheid of zelfs agressie. Hoe moet je met deze (licht ontvlambare) situaties omgaan? Welke dingen kun je doen of zeggen om de patiënt weer rustig te krijgen? Wat vergt dat van onze eigen houding als assistent?
Wat ga je leren?
De e-learning bestaat uit korte blokken theorie waarin wordt uitgelegd hoe irritatie, boosheid en agressie kan ontstaan bij patiënten. Ook krijg je inzicht in jouw eigen reactie op weerstand en agressie en wat je kunt doen om situaties niet uit de hand te laten lopen (de-escaleren). Aan de hand van casuïstiek, opdrachten en vragen leer je de theorie vervolgens toe te passen. Een aantal casussen zijn nagespeeld en opgenomen zodat je kunt zien waar het in de praktijk soms fout gaat.
Type scholing
E-learning
On-demand beschikbaar
Kosten
€130 (vrijgesteld van BTW)
Doelgroep
Balieassistenten
Praktijkmanagers
Tandartsassistenten
Preventieassistenten
Over de auteur van de e-learning

Fenno Moes
Fenno Moes is een gerenommeerde trainer gespecialiseerd in het omgaan met agressie en conflicten in de zorgsector. Zijn trainingen bieden praktische handvatten en strategieën om agressieve situaties effectief te de-escaleren. Met jarenlange ervaring en een diepgaand begrip van menselijk gedrag, maakt Fenno complexe theorieën toegankelijk en toepasbaar voor tandartsassistenten. Volg zijn trainingen om je zelfvertrouwen en vaardigheden in het omgaan met moeilijke patiënten aanzienlijk te vergroten.